Az iskolaszövetkezetek a diákmunkáról 1. rész

diákmunka

Az elmúlt hetekben egy interjúsorozatban kérdeztük Fazekas Tibort a Jobbik szakértőjét a diákmunkával kapcsolatban, most az iskolaszövetkezetek képviselői: Kücsön Gyula, az ISZOSZ elnöke és Szijj György, DIÁKÉSZ elnöke válaszoltak a kérdéseinkre. Az interjút három részben közöljük, első rész.

Kezdjük az elején, Önök szerint mi a diákmunka?

Diákmunka alatt ma Magyarországon nagyon sok mindent értenek: a szünidei fagyi árusítást éppúgy, mint az útszéli dinnye értékesítést, az iskolai szakmai gyakorlatot, vagy  az iskolaszövetkezeten keresztül történő munkavégzést. Mi abban hiszünk, hogy a diákok/ hallgatók és a munkaadóik számára új értelmezést kellene, hogy nyerjen a diákmunka fogalma. Az iskolaszövetkezetek értelmezése szerint a diákmunka egy olyan munkaerő piaci foglalkoztatási forma, ami legális, szabályozott, garanciákkal körülbástyázott munkalehetőséget biztosít a nappali tagozatos diákok számára, és rugalmas, költséghatékony és törvényes munkaerőt biztosít a munkaadók számára.

Ez a forma az iskolaszövetkezeteken keresztül végzett munka?

Igen, mivel legálisan jelenleg nincs egyszerűbb és olcsóbb lehetőség sem a munkavállaló sem a munkaadó számára, mint az iskolaszövetkezeti foglalkoztatás, ezért mi úgy értelmezzük, hogy a diákmunka a tanulók/ hallgatók iskolaszövetkezeteken keresztül történő legális, foglalkoztatását jelenti.

Az első iskolaszövetkezet lassan harminc éve alakult és eddig minden kormányzat támogatta ezt a sajátos „hungarikumot”, ami a diákok tanulmányaik melletti tapasztalatszerzését és öngondoskodását biztosítja, szervezett, jogilag rendezett formában.

Milyen jelenleg ennek a jogi szabályozása?

Az új Munka törvénykönyve körültekintően szabályozza az iskolaszövetkezetek működését, talán néhány pontosítás segíthetné még működésünket, amivel rugalmasságunk a törvényekben is kifejezésre kerülhetne. A tagjaink jogvédelmét két érdekképviseleti szervezet is ellátja, s igyekszünk partneri kapcsolatot ápolni minden gazdasági szereplővel, hogy minél többen ismerjék és elismerjék a diákvállalkozások szolgáltatásait, eredményeit, jelentőségét.

 

 

Folytatása következik...
 
Kapcsolódó cikkek
Mire figyeljünk, ha diákmunkát vállalunk? 3. rész
Mire figyeljünk, ha diákmunkát vállalunk? 2. rész
Mire figyeljünk, ha diákmunkát vállalunk? 1. rész

 

Tudod, miről szól a húsvét? Ismered a szentháromnap ünnepét? A húsvéti hagyományt és kultúrát? Húsvétra való...
Van minden, mint karácsonykor – tartja a szólás, hiszen a karácsony ünneplésének fontos része a gazdag, közös...
Furcsa és különleges nép vagyunk mi, magyarok. Nyelvünk, származásunk, történelmünk mind egyedivé tesz...
A világ szinte minden országa megemlékezik a nemzet szuverenitását, önvédelmi készségét kifejező fegyveres...

Ajánlott oldalak

 

hazai pálya