Végleg kikötött a Monarchia utolsó hadihajója a Parlament előtt

Forrás: 
Múlt-kor nyomán

Átadták a Lajta Monitor Múzeumhajót pénteken Budapesten, a Parlament északi részénél kialakított kikötőben. A kis oldalmagasságú, széles testű, lövegtornyos páncélozott hadihajók a gyűjtőnevüket az amerikai polgárháború idején épített, 1862-ben vízre bocsátott USS Monitor elnevezésű hajóról kapták. Haditechnikai újításai annyira beváltak, hogy az egész világon alkalmazni kezdték őket. Európában az angolok után másodikként az Osztrák-Magyar Monarchia építtetett ilyeneket. Ezek közül az első kettő, kifejezetten folyami használatra kifejlesztett hajó a Maros és a Lajta volt. A hajótípusból mindössze kilenc maradt fenn az egész világon. A műemléki védettségű Lajta Monitor a legrégebbi úszóképes hadihajó az Osztrák-Magyar Monarchia idejéből.

A Lajta Monitort 1871. május 17-én Leitha néven bocsátották vízre Újpesten, 1872-ben állt szolgálatba a Dunai Flottillánál, első hadi bevetése 1876-ban, Belgrádnál volt. Végigharcolta az első világháborút, majd 1919-ben már magyar néven, Lajta Monitorként vett részt a Tanácsköztársaság ideje alatti harcokban. 1920-ban a hajót a trianoni békeszerződés után Magyarországnak ítélték azzal, hogy a továbbiakban csak fegyverzet nélküli polgári vízi járműként alkalmazható.

A fegyverzetétől megfosztott csupasz hajótestet 1921-ben a Fleischmann Antal nevét viselő Dunakotró és Gőzhajózási Vállalat vette meg. Ott 1928-ban elevátorhajónak építették át, és József Lajos néven, kotróhajóként működtették. 1948-tól a cég jogutódja, a Folyamszabályozó és Kavicskotró Vállalat (Foka) üzemeltette, FK-201-es néven. Főgépe akkor már nem gőzgép, hanem egy Láng-féle dízelmotor volt.

Margitay-Becht András amatőr hajózástörténész kezdeményezésére a hajót 1992. november 11-én védetté nyilvánították, 1993-ban már ismét Lajta néven került - állami tulajdonban maradva - a Hadtörténeti Intézet és Múzeumhoz. Felavatásának 125. évfordulóján, 1996-ban Budapesten állították ki, lövegtornyában alkalmi kiállítás nyílt a műszaki-technikai matuzsálem történetéről. Az 1887-es állapotában újjászületett Lajta Monitor Múzeumhajót 2010. augusztus 20-án újrakeresztelték és a Magyar Honvédség 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós ezred tiszteletbeli zászlóshajójává nyilvánították.

A Tudományos Ismeretterjesztő Társulat Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesülete (TIT HMHE) a honvédelmi kormányzat felkérésére a Zoltán Gőzös közhasznú alapítvánnyal, valamint a Császári és Királyi Duna-flottilla Hagyományőrző Egyesülettel együtt állította össze a múzeumhajón látható kiállítást.

A múzeumhajó megnyitását jelképező szalagot Hende Csaba és Latorcai János (KDNP), az Országgyűlés alelnöke vágta át. A tatlobogó felvonása után Hende Csaba az 1914. augusztus 12-én a Lajta fedélzetén elsőként hősi halált halt Huj János halálának 100. évfordulója és a hadihajós hősi halottak emlékére a hagyományoknak megfelelően koszorút bocsátott a vízre, amelyet katonai hajók díszsortüze kísért. Az Antall József rakpartnál lehorgonyzott történelmi jelentőségű hadihajó az Országház Látogatóközpontjának része. A Monarchia haditengerészetének egyetlen helyreállított hadihajója több mint 100 millió forintos rekonstrukciója európai uniós forrásból valósult meg.

Tudod, miről szól a húsvét? Ismered a szentháromnap ünnepét? A húsvéti hagyományt és kultúrát? Húsvétra való...
Van minden, mint karácsonykor – tartja a szólás, hiszen a karácsony ünneplésének fontos része a gazdag, közös...
Furcsa és különleges nép vagyunk mi, magyarok. Nyelvünk, származásunk, történelmünk mind egyedivé tesz...
A világ szinte minden országa megemlékezik a nemzet szuverenitását, önvédelmi készségét kifejező fegyveres...

Ajánlott oldalak

 

hazai pálya